امام : خرید و فروش آلات مشترکه به قصد منافع محلّلۀ آن اشکال ندارد.
خامنه ای : خرید و فروش آلات مشترک برای نواختن موسیقی غیر لهوی اشکال ندارد.
خامنه ای : هر چند نوازندگی اگر لهوی* نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است جوانان عزیز، وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.
سیستانی : خرید آلات مختص به موسیقی لهوی جایز نیست و همچنین نواختن آن هم به کیفیت لهوی جایز نیست .
وحید : خرید و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حرام و باطل است؛ و انسان پولى را که از آن بدست مى آورد مالک نمى شود. بنابراین تصرّف در آن پول بدون رضایت صاحب پول حرام است. و بنابر احتیاط واجب باید سه تار از بین برده شود، مثلا شکسته یا سوزانده شود.
مکارم : خرید و فروش آن دسته از آلات موسیقی که غالبا با آن، آهنگهای مناسب مجالس لهو و فساد نواخته می شود مانند تار و ساز حتّى سازهاى کوچک جایز نیست مگراینکه از آلات مشترک باشد یا بازیچه باشد و از آلات لهو حساب نشود. که تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، ممکن خواهد شد.
مظاهری : هر چه نظیر ویالون و تار و دائره و تنبک باشد حرام است بلکه نگهداری آنها حرام است .
خوئی، تبریزی: مسأله خرید و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حرام است و بنا بر احتیاط سازهای کوچک که بازیچه بچهها است نیز این حکم را دارد و امّا آلات مشترکه مثل رادیو ((تبریزی): مانند رادیو، تلویزیون) و ضبط صوت در صورتی که به قصد استعمال در حرام نباشد خرید و فروش آن مانعی ندارد.
فاضل: مسأله خرید و فروش آلات لهو که فقط در حرام استعمال میشود حرام است.
زنجانی : آلات مشترک مثل رادیو و ضبط صوت، در صورتی که به قصد استعمال در حرام نبوده و این معامله سبب استعمال در حرام نباشد، خرید و فروش آن مانعی ندارد.
صافی : خرید وسایل لهوی حرام است و خریداران در برابر پول هیئت که صرف خرید این ابزار میکنند، ضامن هستند.