پاسخگویی به سوالات شرعی

لازم است به عرض برسانیم برای اختصار و پرهیز از طولانی شدن عنوان ها و عبارتها، اسامی مراجع بزرگوار تقلید را بدون القاب آورده ایم، از همگی عذر خواهی می کنیم ، خداوند مراجعی که به دیدار حق شتافتند را بیامرزد و مراجع فعلی را عزت روز افزون عنایت فرماید.

پاسخگویی به سوالات شرعی

لازم است به عرض برسانیم برای اختصار و پرهیز از طولانی شدن عنوان ها و عبارتها، اسامی مراجع بزرگوار تقلید را بدون القاب آورده ایم، از همگی عذر خواهی می کنیم ، خداوند مراجعی که به دیدار حق شتافتند را بیامرزد و مراجع فعلی را عزت روز افزون عنایت فرماید.

خرید و فروش آلات موسیقی

امام : خرید و فروش آلات مشترکه به قصد منافع محلّلۀ آن اشکال ندارد.‏ 

خامنه ای :  خرید و فروش آلات مشترک برای نواختن موسیقی غیر لهوی اشکال ندارد.

خامنه ای : هر چند نوازندگی اگر لهوی* نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است جوانان عزیز، وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.

سیستانی :  خرید آلات مختص به موسیقی لهوی جایز نیست و همچنین نواختن آن هم به کیفیت لهوی جایز نیست .

وحید : خرید و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حرام و باطل است؛ و انسان پولى را که از آن بدست مى آورد مالک نمى شود. بنابراین تصرّف در آن پول بدون رضایت صاحب پول حرام است. و بنابر احتیاط واجب باید سه تار از بین برده شود، مثلا شکسته یا سوزانده شود.

مکارم : خرید و فروش آن دسته از آلات موسیقی که غالبا با آن، آهنگهای مناسب مجالس لهو و فساد نواخته می شود مانند تار و ساز حتّى سازهاى کوچک جایز نیست مگراین‏که از آلات مشترک باشد یا بازیچه باشد و از آلات لهو حساب نشود. که تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، ممکن خواهد شد.

مظاهری : هر چه‌ نظیر ویالون‌ و تار و دائره‌ و تنبک‌ باشد حرام‌ است‌ بلکه‌ نگهداری‌ آنها حرام‌ است‌ .

خوئی، تبریزی: مسأله خرید و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حرام است و بنا بر احتیاط سازهای کوچک که بازیچه بچه‌ها است نیز این حکم را دارد و امّا آلات مشترکه مثل رادیو ((تبریزی): مانند رادیو، تلویزیون) و ضبط صوت در صورتی که به قصد استعمال در حرام نباشد خرید و فروش آن مانعی ندارد.

فاضل: مسأله خرید و فروش آلات لهو که فقط در حرام استعمال می‌شود حرام است.

 زنجانی : آلات مشترک مثل رادیو و ضبط صوت، در صورتی که به قصد استعمال در حرام نبوده و این معامله سبب استعمال در حرام نباشد، خرید و فروش آن مانعی ندارد.

صافی : خرید وسایل لهوی حرام است و خریداران در برابر پول هیئت که صرف خرید این ابزار می‎کنند، ضامن هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد